detsundasteget

Direktlänk till inlägg 13 mars 2016

Åter på banan

Av Kristoffer nordlöf - 13 mars 2016 11:44

2010 var året då mitt liv tog en vändning. Det var nämligen året jag skadade mig, rejält.

Det skedde i samband med ett trickingpass. 

Jag kan fortfarande höra den höga smällen som kom från min högra fot och mitt högra knä. 

Ett lyckat två timmars pass slutade med att jag vill tämja mina gränser och prova ett trick jag endast satt två gånger innan. 

Min dåvarande flickvän protesterade för hon såg hur trött jag var, men dum som jag var gick jag för det iallfall. 


Jag berättar inte mer än så för det kan än idag smärta att berätta det fullt ut. Ända jag kan säga är att jag inte kunde träna ordentligt på 3 år. Detta resulterade självfallet i en drastisk viktuppgång på nästan 40 kilo!

Orsaken till viktuppgången var att jag började tröstäta för jag tyckte synd om mig själv. Jag kunde ju förstås träna på andra sätt som inte hade med benen att göra, men jag orkade inte. All träningslust flög ut genom fönstret. 


En dag kände jag plötsligt en skjutande smärta i bröstet, tung andning och lederna smärtade mer än normalt. 

Jag kände på mig att något var fel, men jag åkte inte. Jag åkte inte till akuten...

Än idag kan jag blicka tillbaka på den dagen och faktist undra, var det en hjärtinfarkt?

Ung och dum var jag. Jag kunde ju ha dött, eller?

23 år gammal och ta mitt sista andetag? Bara tanken fick mig att skaka av rädsla. 

Det var ett tecken iallafall, ett tecken på att nu ska jag vända på mitt liv och ta hand om mig själv.


Min viktuppgång var ju självklart bra eftersom jag vägde 77 kilo innan skadan inträffade. Det som inte var bra är att jag gick upp på helt fel sätt, det sättet som skadade hälsan.

Jag är 191 cm lång och väger i skrivande stund 96 kilo. Har aldrig mått såhär bra, inte ens när jag tränade som mest. 

Jag tog tag i mitt liv med hårdträning. Även om det tog ett bra tag för att sätta min fot i gymmet gick jag ner i vikt med hjälp av en ändrad kostplan, övningar hemma och promenader. 

Mina leder kan smärta ibland, men väldigt lite. Jag känner inget tryck över bröstet och jag andas helt normalt.

Det är aldrig försent att börja träna, aldrig! Jag klarade av att gå ner 21 kilo på 2 år. 

 

Denna blogg är min resa mot en sundare stil, en bättre hälsa och tips på mat och andra roligheter. 

Träning behöver inte vara tråkigt, det blir vad man gör det till!


// Kriss


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristoffer nordlöf - 17 mars 2016 10:04


Den går att beskriva med ett enda ord: Musik! Musik är A och O för min del när det gäller träning, och det är säkert många som håller med. Eftersom jag tränar gym, Capoeira, kickboxning och streetdance har jag olika listor för varje pass. Ned...

Av Kristoffer nordlöf - 15 mars 2016 21:26

Kvällen bjöd på en persisk tradition, eldhoppning.  Detta är något vi iranier gör sista tisdagen innan persiska nyår, som inträffar den 20:e mars varje år.    Jag är halvpersisk då min pappa är från Iran.  Vu tänder 3 eldar och hoppar över de...

Av Kristoffer nordlöf - 15 mars 2016 13:34

Ännu en rask promenad fick inleda dagen. Dagens schema bestod av mage/rygg/ben. Som vanligt inledde jag med konditionsträning först. Schema: Löpband ( 20 minuter, powerwalk ) Cykel ( 20 minuter, intervall, L5 ) Marklyft ( 30 kg, 4x10 rep ) Squats ( 2...

Av Kristoffer nordlöf - 14 mars 2016 16:29


Dagen började med en rask promenad till gymmet.  Efter 15 minuters vandrande var jag framme vid friskis & svettis i Norrköping city.    Dagens upplägg bestod av:  1) Konditionsträning 2) Axlar / Nacke / Triceps 3) Stretching   Innan j...

Av Kristoffer nordlöf - 14 mars 2016 11:14

Det finns många personer som dagligen slänger i sig massiva intag av socker som även vet om riskerna det medför.  Socker finns överallt, vid alla håll och kanter. Du hittar det i läsk, färdigköpt mat, chips, ostbågar, godis, bakverk, ja överallt. ...

Presentation


Träningsbloggen
Matbloggen
Allmänna bloggen
Tipsbloggen

Arkiv

Kategorier

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards